آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي

آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

واتیکان

مختصات: ‏۰″ ۲۷′ ۱۲°شرقی ‏۰″ ۵۴′ ۴۱°شمالی / ۱۲٫۴۵غرب ۴۱٫۹جنوب / -۱۲٫۴۵;-۴۱٫۹

 

 

 

نمایی هوایی از میدان سنت پیتر که مرکز شهر واتیکان است.

واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در درون شهر رم در کشور ایتالیا جای دارد. واتیکان محل اقامت پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان و مرکز کلیسای کاتولیک است. واتیکان با مساحتی در حدود ۴۴ هکتار، کوچکترین کشور دنیا و با جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر، کم‌جمعیت‌ترین کشور مستقل دنیا محسوب می‌شود.

واتیکان از سریر مقدس که نام حوزهٔ اسقف‌نشین این شهر است، متفاوت است. واتیکان دولت‌شهری مستقل است که در سال ۱۹۲۹ با توافق مقامات سریر مقدس و بنیتو موسولینی نخست‌وزیر ایتالیا بنیان نهاده شد، اما قدمت سریر مقدس به اوان پیدایش مسیحیت می‌رسد. سریر مقدس عالی‌ترین اسقف‌نشین کلیسای کاتولیک و حکومت مرکزی کلیساهای کاتولیک به شمار می‌رود و در جامعهٔ بین‌المللی یک واحد مستقل واجد حاکمیت به شمار می‌رود که موضوع حقوق بین‌الملل است و در بسیاری از کشورها سفارتخانه و در بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی عضویت دارد. سفرای این کشور و نمایندگان پاپ نیز به طور رسمی نماینده و سفیر سریر مقدس نامیده می‌شوند و نه دولت‌شهر واتیکان. همچنین مصوبات واتیکان به زبان ایتالیایی منتشر می‌شود اما اسناد رسمی سریر مقدس به زبان لاتین است. این دو واحد حتی گذرنامه‌های متفاوتی نیز صادر می‌کنند. سریر مقدس گذرنامه‌های دیپلماتیک و خدماتی را صادر می‌کند و واتیکان گذرنامه‌های عادی.

کلیسای سن پتر بزرگ‌ترین کلیسای جهان است و در واتیکان قرار دارد.

 

 

 

تاریخ

شهر واتیکان - کوچکترین کشور مستقل جهان - در ۱۱ فوریه ۱۹۲۹ طبق معاهده لاترن تأسیس شد.این عهدنامه بین «موسولینی» رئیس وقت دولت ایتالیا و پیپسی (papacy) - دفتر پاپ بالاترین قدرت کلیسای کاتولیک رم - پس از سالها مجادله منعقد شد. در سال ۱۹۸۴ با کنکوردا (concordat) - پیمان پاپ و دولت - عهدنامه جدیدی جایگزین شد. این عهدنامه جدید مانند عهدنامه قبلی، استقلال کامل کلیسای کاتولیک را در داخل شهر واتیکان به رسمیت می‌شناسد.

حکومت

شخص اول در اداره شهر، پاپ اعظم است که در عالی‌ترین مسند قرار دارد و حق قانون‌گذاری، قضاوت و اداره دولت به عهده اوست. واتیکان که به شهر پاپ‌سالاری (Holysee) شهرت دارد، به‌عنوان مرکز حکومت کلیسای کاتولیک محسوب می‌شود.

به دلیلی که پیشینه‌ای تاریخی دارد، دولت حاکم بر واتیکان ساختاری خاص و منحصر به فرد دارد و همان طور که اشاره شد بعد از پاپ که در صدر است، دبیران رسمی منطقه از جمله حکمران و نماینده پاپ‌اعظم در کمیسیون قرار دارند که نه تنها این اعضا بلکه سایر افراد از سوی شخص پاپ انتخاب و در صورت خواست وی از مسند قدرت عزل می‌شوند.

حکمران شهر که در بسیاری از مواقع به عنوان رئیس جمهور واتیکان مطرح می‌شود، در واقع وظیفه‌ای شبیه یک شهردار و یا مدیر اجرایی دارد.

 

 

 

نیروی نظامی

واتیکان دارای دو گروه و هسته امنیتی است، یکی گارد امنیتی سوییس که نیروی ارتش آن به صورت داوطلبانه از میان شهروندان سوئیسی تشکیل شده‌است و دیگری «corpo della Gendarmeria» که نه تنها به عنوان نیروی ارتش منطقه واتیکان محسوب می‌شوند بلکه به عنوان محافظان شخصی پاپ نیز انجام وظیفه می‌کنند.

 

 

 

جغرافیا

واتیکان که کوچکترین ایالت خودمختار اروپایی محسوب می‌شود، بر روی تپه‌ای به همین نام در شمال غرب شهر بزرگ رم واقع شده و گرداگرد آن را دیواری احاطه کرده‌است تا شهر و به خصوص پاپ اعظم را از خطر حملات خارجی محافظت کند.

واتیکان کوچکترین منطقه خودمختار و مستقل در جهان به شمار می‌رود و کل آن تنها ۶/۱۰۸ آکر است آب و هوای مدیترانه‌ای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌هایی بارانی را برای آن به ارمغان می‌آورد و مانند شهر رم درجه دمای آن متغیر است. مه و بخار پراکنده در هوای شهر که ناشی از فواره بزرگ و عظیم‌الجثه سینت پیتر باسیلیکا است نیز موجب رطوبت هوا و پراکنش دائمی قطرات آب در هوا می‌شود.

این شهر کوچک اما مقتدر، تمامی نیازهای خود را برآورده می‌کند و دارای اداره پست، آتش‌نشانی، نیروهای پلیس، ایستگاه راه آهن، شبکه‌های نیروی برق، رستوران‌ها و شبکه انحصاری اینترنتی و از همه مهمتر بانک است. بانکی منحصربه‌فرد در جهان که سیستم اطلاع‌رسانی اتوماتیک آن در میان زبان‌های گوناگون به زبان لاتین به کاربران خود اطلاعات می‌دهد.

امواج کوتاه شبکه رادیویی این شهر در سراسر دنیا قابل استفاده‌است و شبکه تلویزیونی و اینترنت آن نیز در دسترس همگان قرار دارد.

«رومانو» (Romano) که به صورت روزانه در ایتالیا، هفته‌نامه در انگلستان، اسپانیا، آلمان و فرانسه و ماهنامه در لهستان چاپ می‌شود، از سوی یک شرکت خصوصی تحت نظارت افراد غیر روحانی کاتولیک منتشر می‌شود، اما اطلاعات رسمی و اداری آن تحت کنترل است.

در این نشریه مقالات و نوشته‌های رسمی که اطلاعات کلیسا را در بردارد باعنوان «Actapostlica sedis» درج می‌شود و بیشتر خوانندگان آن دانشجویان و افراد مرتبط با کلیسا هستند. همچنین واتیکان با مجاورت دریا ی مدیترانه آب وهوای مدیترانه ای به خود گرفته است.

 

اقتصاد

واتیکان هیچ فرودگاهی ندارد و تنها یک باند هلیکوپتر به طول ۸۵۲ متر در شهر دیده می‌شود.

خطوط راه‌آهن آن ایتالیا را به ایستگاه سینت پیترز متصل می‌کند و بیشتر برای جابجایی زائران از آن استفاده می‌شود. جالب آن است که پاپ ژان پل دوم، نخستین کسی بود که از قطارهای این خطوط استفاده کرد.

خطوط متروی آن نیز در مدت ۱۰ دقیقه شهر را طی می‌کند.

در واتیکان از سیستم تلفن و پست انحصاری و کاملاً مستقل استفاده می‌شود و خطوط اینترنتی آن نیز در دسترس همه‌است.

هنگام استفاده از سیستم پست آن از افراد در خواست شده که از نوشتن هر نامی بجز «واتیکان» بر روی نامه‌ها خودداری کنند تا بسته‌ها و نامه‌ها به طور مستقیم به شهر واتیکان برسد و به کشور دیگری نرود.

مردم

موزه واتیکان یکی از دیدنی‌های مهم شهر واتیکان است.

این کشور کم جمعیت‌ترین کشور جهان بوده و دارای حدود ۱۰۰۰ نفر جمعیت می‌باشد.

تقریباً کل جمعیت ۱۰۰۰ نفری واتیکان از جامعه روحانیت هستند و درون محوطه محصور شده آن زندگی می‌کنند. تمام ساکنان این شهر شامل رجال و مقامات عالی‌رتبه، کشیش‌ها، راهبه‌ها و گارد امنیتی سوییسی، کاتولیک هستند. در واقع شهر مرکز روحانیت و مذهب رم محسوب می‌شود.

علاوه بر آن حدود ۳٬۰۰۰ کارگر در شهر فعالیت دارند که خارج از حصار آن زندگی می‌کنند.

زبان رسمی مردم این شهر لاتین است، اما ایتالیایی و به طور بسیار محدودی از دیگر زبان‌ها نیز استفاده می‌شود. زبان اصلی گارد امنیتی آلمانی است[نیازمند منبع] و در شبکه اینترنتی آن از زبان‌های آلمانی، فرانسه، اسپانیایی، انگلیسی و پرتغالی استفاده می‌شود.

فرهنگ

لازم بذکر است که کشور واتیکان در تعیین بسیاری از موارد فرهنگی و سیاسی جهان مسیحیّت نقش مهمی را ایفا می‌نماید و سالانه تعداد زیادی از مردم از این کشور بازدید می‌نمایند. از این جهت بصورت تخصّصی از طریق درآمد جهانگردان مذهبی سالیانه مقدار زیادی درآمد وارد این کشور می‌گردد.

شهر واتیکان به خودی خود از تاریخ فرهنگی قابل‌توجهی برخوردار است. ساختمان‌هایی چون سنت پیتر بازیلیکا و کلیسای سیستین از زیباترین آثار هنری جهان است و آثار ارزشمندی از هنرمندان بزرگ تاریخ چون میکل آنژ و بوتیچلی را در خود جای داده‌است.

کتابخانه بزرگ شهر و مجموعه‌های ارزشمند موزه آن حاوی اطلاعات تاریخی شگرفی است که به لحاظ علمی و فرهنگی بسیار باارزشند.

در سال ۱۹۸۴ سازمان جهانی یونسکو، شهر واتیکان را در فهرست مناطق تاریخی خود ثبت کرد و تنها نمونه‌ای است که در آن کل یک کشور به‌عنوان اثری تاریخی ثبت می‌شود.

آنچه جالب توجه‌است، حضور چشمگیر مردان در شهر است زیرا ساکنان اصلی آن را مردان تشکیل می‌دهند و جمعیتی کثیر از آنها در واتیکان دیده می‌شوند.

حضور گردشگران و زائران به زندگی روزانه شهر تنوع خاصی می‌بخشد و دیدار پاپ اعظم در مراسم عشای ربانی و نیز آیین مذهبی و جشن‌ها برای آنها بسیار جالب است.

پاپ بندیکت شانزدهم در سال 2006 پس از مرگ پاپ ژان پل دوم این سمت را به عهده گرفت.

واتیکان تابع قوانین بین‌المللى است به همین دلیل مى‌تواند به کشورهاى مختلف نماینده دیپلماتیک بفرستد و پذیراى دیپلمات‌هاى کشورهاى دیگر هم باشد.

با این حال به دلیل محدودیت جغرافیایى، سفارتخانه‌هاى کشورهاى دیگر در قسمت ایتالیایى شهر رم قرار دارند. حتى سفارت ایتالیا نیز در رم قرار دارد.

واتیکان عضو ناظر سازمان ملل متحد است و در ژوئیه سال ۲۰۰۴ تمام حقوق عضویت کامل را به جز حق راى به دست آورد.

قدرت اجرایی این کشور در درست کاردینال‌هاست. تمامی اعضای حکومت واتیکان را کاردینال‌ها و اسقف‌ها تشکیل می‌دهند. اسقف اعظم سلستینو میگلیوره، نماینده دائم واتیکان در سازمان ملل متحد است.

شورای کاردینال‌ها گروه مشاوران پاپ را تشکیل می‌دهند و در صورت مرگ پاپ آنها هستند که پاپ جدید را که حتما باید کمتر از 80 سال سن داشته باشد، انتخاب می‌کنند.

یک نکته جالب درباره این کوچکترین کشور جهان این است که شهروند دائمی ندارد. کسانی که در این کشور کار می‌کنند و خانواده‌هایشان شهروند آن محسوب می‌شوند اما این شهروندی تنها تا زمانی اعتبار دارد که در واتیکان کار می‌کنند و با تمام شدن دوره کاری‌شان این تابعیت لغو می‌شود.

تقریبا تمام ۹00 شهروند واتیکان را افراد روحانى عالى‌رتبه، کشیش‌ها، راهبه‌ها و نگهبانان تشکیل مى‌دهند. سه هزار کارگر و کارمند نیز در واتیکان وجود دارند که محل زندگیشان خارج از واتیکان است.

این شهر توسط قدیمی‌ترین و کوچک‌ترین ارتش منظم جهان حفاظت می‌شود: گارد سوئیس. این گارد از سربازانی با ملیتی سوئیسی که همگی مردانی مجرد و کاتولیک هستند تشکیل شده است. تعداد این گارد با احتساب محافظان شخصی پاپ یکصد نفر است. 

جهان > اروپا  - همشهری آنلاین:
در دنیا کشورهای کوچکی وجود دارند که از همین تهران خودمان هم کوچک‌ترند. نه تنها از تهران کوچکترند که حتی بر اساس قوانین شهری ایران شهر محسوب نمی‌شوند اما در دنیا کشور محسوب می‌شوند.

یکی از این کشورهای کوچک واتیکان است که در حقیقت کوچکترین کشور جهان است. این کشور کوچک درون شهر رم، پایتخت ایتالیا واقع شده است.

در این کوچکترین کشور جهان لازم نیست آدرس خیابان ذکر کنید چون خیابانی وجود ندارد. جمعیت آن 900 نفر است و مساحت آن 44/0کیلومتر مربع. در ایران مناطقی با جمعیت 900 نفری حتی شهر هم محسوب نمی‌شوند.

این کشور مقر اصلی کلیسای کاتولیک جهان است . شهر واتیکان در سال 1929 تشکیل شد و فرمان تشکیل آن را بنیتو موسیلینی، فرمانروای ایتالیا در آن زمان صادر کرد.

حکومت در این کشور زیر نظر پاپ است و پاپ همه کاره آن محسوب می‌شود. در حال حاضر رئیس حکومت این کشور پاپ بندیکت شانزدهم است.

زبان رسمی این کشور لاتین است و مردم به زبان ایتالیایی نیز سخن می‌گویند. هرچند این کشور کوچک حتی خیابان ندارد که روی نامه‌ها نوشته شود اما یکی از بزرگترین اداره‌های پست جهان را دارد، زیرا روزانه به ازای هر نفر از جمعیت این کشور 7200 نامه می‌رسد.

مهمترین منبع اقتصادی واتیکان اعانه‌ها هستند که مردم و کشورهای مسیحی هر سال مبالغی را به عنوان کمک به این کشور می‌فرستند.

منبع بعدی درآمد این کشور گردشگران و زائران هستند. واتیکان درآمد خوبی هم از محل فروش تمبر جذب می‌کند.

واحد پول این کشور لیره واتیکان است که هر لیره برابر است با یک یورو.

دامنه اینترنتی واتیکان va. است. شبکه رادیویی این کشور را که رادیو واتیکان نام دارد خود مارکنی، مخترع رادیو راه‌اندازی کرده است.

مساحت

0.44 کیلومتر مربع

جمعیت

900 نفر

پایتخت

واتیکان

واحد پول

لیره واتیکان

دامنه اینترنتی

va.

پیش‌شماره

39+

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیواتیکانکوچکترین کشور دنیا
[ ] [ 16:27 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ